Semerkant Kitap İncelemesi








                                                     


 Kitap Adı     :Semerkant
 Yazar            :Amin Maalouf
 Sayfa Sayısı :318


   Semerkant kitabını listeme eklemiştim ama karar verip de okuyamadım bir türlü. Ama sonunda karar verip okumaya başlayınca kitap nasıl bitti  anlamadım. Bu yazımda sizlerle kitap hakkındaki fikirlerimi paylaşacağım. Umarım bu incelemeyle kitap üzerine bir fikir edinebilir ve okuyup okumamaya karar verirsiniz.

   Eser 4 kitaptan oluşmaktadır. Bu dört kitapta iki ayrı dönem hakkında  bilgi ediniyoruz. Ben de kitabı iki bölüme ayırdım kendi içimde Ömer Hayyam, Hasan Sabbah, ve Nizamülmülk'ün olduğu ilk kısım ve Benjamin'in yazmayı aradığı ikinci kısım.
Kitabın dili oldukça akıcı ve kitap okurken sizi hiç sıkmıyor. Kullanılan dil sade ve sizi zorlayacak ağdalı kelimeler yok. Kendi açımdan konuşmam gerekirse sayfaları nasıl geçtim, kitap nasıl bitti anlamadım.

   Yazarın yaptığı betimlemelerle kendinizi oraya aitmiş gibi hissediyorsunuz. Onlarla beraber geziyor, sohbet ediyorsunuz. Kendinizi  birden 11. yüzyıl İran'ında buluyorsunuz. Kitabın sonlarına doğru kendinizi 1900'lü yılların başlarında buluyorsunuz. Kitaptaki tarihi bilgiler okuyucuyu sıkmayacak şekilde kitaba yerleştirilmiş. Kitabımızın ilk yarısında Ömer Hayyam, Hasan Sabbah ve Nizamülmülk ile tanışıyoruz. Aynı zamanda 11. yüzyıl İran siyaseti ve toplumsal yapısı hakkında bilgi ediniyoruz. Devamında ise Ömer Hayyam'ın rubailerini yazdığı ve onun hakkında bilgiler bulunan Semerkant el yazmasını arayan Benjamin O. Lesage  ile tanışıyor ve maceralarımıza onunla devam ediyoruz. Benjamin'le de 1900'lü yılların İran siyasetine ve toplumsal yapısına tanıklık ediyoruz. Alamut Kalesi kitabını daha önce okuduğum için Hasan Sabbah ve Haşhaşiler ile ilgili bilgim vardı. Semerkant kitabı ile daha fazla bilgi edindim.

 
   Kitabın bütününü sevsem de ilk kısmının yeri bende ayrı diyebilirim. Kitabımız Ömer Hayyam'ın Semerkant'ta Cabir'in linç edilmesini görmesiyle başlıyor. Cabir'i linç edilmekten kurtarmak isterken kendi de bir feylesof olan Ömer Cabir gibi linç edilmeye çalışılıyor ve Ömer Hayyam bu linçten sonra Ebu Tahir ile tanışıyor. Ebu Tahir Ömer Hayyam'ın hayatında önemli bir insan oluyor. Ebu Tahir ve Hayyam tanıştıktan sonra Ebu Tahir Hayyam'a bir kitap hediye ediyor. Benjamin'in hikayesi de bu kitabı aramasıyla başlıyor. Kitabın sonlarına doğru Benjamin kitaba kavuşacak mı kavuşamayacak mı diye bir merak duygusu uyandı ama cevabı kitabın sonunda öğrendim. Kitapta ilk bölümde Hayyam ve Cihan'ın aşkına ikinci kısımda Benjamin ve Şirin'in aşkına tanıklık ediyoruz. Kitapta aynı zaman da Hasan Sabbah'ın tarih sahnesine çıkışını okuyabilirsiniz. Yaşanan taht oyunlarını ve  entrikaları da okuyabilirsiniz. Haşhaşi tarikatı hakkında bigi  var fakat kitap daha çok Ömer Hayyam ve Semerkant Elyazması üzerine odaklı. Haşhaşi tarikatı hakkında daha çok bilgi almak isterseniz Alamut Kalesi'ni okuyabilirsiniz.





Yorumlar

  1. baya ıyı bır kıtap bellı cok guzel yorumlamışsın

    YanıtlaSil
  2. Tebrik ederim. Daha önce okumuş olduğum bir kitaptı. Yeniden hatırlamış oldum.

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar